Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Overstappen naar ANWB Energie

Wil je overstappen naar ANWB Energie? Dan heb je misschien nog wel de nodige vragen. Over deze zaken worden de meeste vragen gesteld als het om overstappen gaat.

1. Tarieven en maandbedrag

De stroomprijs is ieder een uur anders. Gas is een dagprijs en geldt van 6:00 ’s ochtends tot 6:00 de volgende ochtend. Het tarief is altijd de dag van tevoren bekend. Om 13:00 ’s middags sluit de beurs voor stroom voor de volgende dag. Voor gas sluit deze beurs om 18:00.

Doordat de stroomprijs ieder uur anders is, geldt dit ook voor terugleveren met zonnepanelen.

Bij het berekenen van het maandbedrag gaan we uit van een bepaalde prijsverwachting voor de komende 12 maanden. Deze passen we constant aan naar de meest actuele prijzen en verwachtingen. In onze app kan je dan ook ieder moment je maandbedrag opnieuw berekenen als je dat zou willen. 

2. Startdatum kiezen

Bij een variabel energiecontract ben je in veel gevallen vrij om te gaan wanneer je wil, maar het kan per leverancier verschillen. Heb je na 1-6-2023 een vast contract afgesloten, moet je rekening houden met hoge(re) opzegboetes. Dit kunnen wij helaas niet voor je inzien in het landelijk energieregister. Goed om rekening mee te houden dus, een boete zou zonde zijn. 

3. Slimme meter

Om optimaal te kunnen profiteren van een dynamisch energiecontract heb je een slimme meter nodig. Omdat de tarieven ieder uur anders zijn, moeten we je verbruik kunnen koppelen aan het in dat uur geldende tarief. Dat kan alleen met een slimme meter. De meeste huishoudens in Nederland hebben inmiddels een slimme meter. Heb je nog geen slimme meter? Deze kan je in veel gevallen gratis aanvragen bij de netbeheerder in jouw regio. Twijfel je of je een slimme meter hebt? Aan het eind van het aanvraagformulier mogen wij in het landelijk register pas controleren of er een slimme meter op het adres is. Zo niet, krijg je daar een melding van.

4. Huidige leverancier opzeggen

Wij zeggen het huidige energiecontract op jouw adres voor je op. Er is één uitzondering: als je gaat verhuizen moet je wel zelf het energiecontract op het oude adres opzeggen. We vragen niet wie je huidige leverancier is. We melden in het landelijk energieregister dat wij de levering op jouw adres gaan overnemen vanaf de door jou gewenste startdatum.

In de meeste gevallen stuurt je oude leverancier hier geen bevestiging van, maar maak je geen zorgen; wij regelen het!

Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Bekijk dan ook de rest van onze veelgestelde vragen.