Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Overijssel

2019

In Overijssel worden veel van de door ANWB-leden genoemde wegen veiliger gemaakt. Hierbij is extra veel aandacht voor veiligere fietsoversteken.

 

Top10 uit de publieksactie

We hebben de provincie gevraagd welke wegen uit de ANWB publieksactie van 2014 aangepakt zijn. Hieronder vind je informatie over wijzigingen aan de tien wegen waarop ANWB-leden het meest gestemd hebben. Onder de tabel vind je het meest opvallende resultaat in deze provincie.

 Gereed (geheel of gedeeltelijk)
  In uitvoering  
Nog niet gerealiseerd

TrajectStatusJaar
N348 Ommen - Raalte - Deventer
De aansluiting bij Lemelerveld is aangepast. Op andere plekken worden gelijkvloerse kruispunten opgeheven en tunnels aangebracht voor het lokale verkeer.
 

N377 Coevorden - Hasselt
Op vrijwel de hele weg gaat de snelheid omlaag. Herinrichting in Balkbrug en Nieuwleusen; gelijkvloerse oversteken worden opgeheven of veiliger gemaakt.

2019
N34 Drentse grens (bij Coevorden) tot N36
Gelijkvloerse kruisingen en oversteken zijn verwijderd; op meer trajecten is de snelheid wel verhoogd naar 100 km/u. Bermen zijn heringericht. 
 
N337 Deventer - Zwolle
In Olst wordt een kruispunt gereconstrueerd.
 
N347 Ommen - Hellendoorn - Rijssen - Haaksbergen
Tussen Rijssen en Nijverdal is de inrichting van de weg aangepast. Tussen Goor en Rijssen is de snelheid verlaagd naar 80 km/u.
 

N340 Ommen - A28
Tussen de A28 en N48 worden diverse kruispunten en oversteken aangepakt. De weg wordt deels verlegd.

 
N757 Wijthmen - Dalfsen
Nieuwe aansluiting op N35 bij Wijthmen.
 
N736 Oldenzaal - Ootmarsum 
N737 Enschede - Deurningen
Ter hoogte van het vliegveld is een rotonde aangelegd; kruising met het spoor ongelijkvloers.
 
N739 Haaksbergen - Hengelo 

 

Meest opvallende resultaten in Overijssel

Onveilige fietsoversteken werden veel genoemd in Overijssel. Dit speelt op de drie meest genoemde wegen. De oplossing: zoveel mogelijk ongelijkvloerse kruisingen. Als dat niet mogelijk is, dan wordt het middeneiland breder, zodat oversteken veel overzichtelijker en veiliger word. Ook wordt de maximum snelheid voor auto’s verlaagd.


Op het wegvak tussende N34 en Hardenberg is de snelheid verhoogd naar 100 km/u. De obstakelvrije afstand is overal minimaal 8 meter. Hiervoor is beplanting die binnen deze afstand stond  verwijderd. Een enkele solitair waardevolle boom is afgeschermd met een geleiderail. Om de veel voorkomende aanrijdingen met wild te verminderen, zijn rasters en wildtunnels aangebracht.