Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

50 jaar Volkswagen Golf

26 april 2024 Nauwelijks primeurs, toch uniek

Acht generaties en meer dan 37 miljoen geproduceerde exemplaren: er is niks gewoons aan de Volkswagen Golf. En dat blijkt ook wel uit de vijf bijzondere uitvoeringen die wij naar aanleiding van zijn vijftigjarig bestaan voor het voetlicht brengen.

Hieperdepiep hoera! De Volkswagen Golf bestaat 50 jaar. Het gekke is dat de gezinsauto in die halve eeuw nauwelijks primeurs op zijn naam heeft staan. Europese autofabrikanten als Fiat, Mini, Peugeot en Simca waren eerder met een voorwielaangedreven wagen met een overdwars geplaatste motor, een hot hatch en de eerste diesel. Maar de Golf was de auto waarin al die elementen succesvol samenkwamen.

Wie heeft er geen Golf gehad? Facebook-baas Mark Zuckerberg bijvoorbeeld, of de Britse prinses Kate Middleton. Dichter bij huis had oud-premier Ruud Lubbers er eentje, net als ANWB autoredacteur Frank Buma. Zijn collega Gert Wisse rijdt er zelfs nog altijd in eentje rond. Het is kenmerkend voor de ‘klassenloosheid’ van de Volkswagen: je kijkt niet vreemd op wanneer er een advocaat uitstapt, of een Wegenwacht.

1.    Wegenwacht Golf (1978 - 2006)

Al meer dan vier decennia bestaat er een warme band tussen Volkswagen en de ANWB. Nog altijd is een groot deel van de Wegenwacht-vloot van dat merk afkomstig. De auto waarmee het allemaal begon, was de Volkswagen Golf.

De oer-Golf verscheen in 1974 op de markt. Twee jaar later volgde een versie met een dieselmotor: traag, maar zuinig. Die variant wekte dan ook de belangstelling van de Wegenwacht, waar ze op zoek waren naar een opvolger voor de illustere Renault 4. Behalve de eerste Golf deden ook de tweede-, derde- en vierde modelgeneratie dienst als Wegenwacht-voertuig.

2.    Golf Country (1990 - 1991)

Je zou de Golf Country kunnen bestempelen als de eerste crossover van Europese makelij. Vandaag de dag wemelt het in de Volkswagen-showroom van dat soort auto’s, maar begin jaren ’90 liep het experiment uit op een teleurstelling.

De Country is een vrij letterlijke kruising tussen een reguliere hatchback en een terreinauto, die Volkswagen van 1990 tot 1991 liet bouwen bij dezelfde 4x4 specialist waar destijds al de Mercedes G-Klasse van de band liep. De bijzondere Golf staat maar liefst 18 centimeter hoger op zijn pootjes dan een standaard exemplaar. 

Eind jaren ’80 liep de tweede generatie van de Golf op zijn laatste benen; met de ruige donder hoopte Volkswagen de verkoopaantallen een impuls te geven. Maar in plaats van vijfduizend exemplaren per jaar bleef de teller steken op een totaal van nog geen 8.000 stuks: voor het geld van één Country kon je namelijk twee reguliere Golfjes kopen…

3.    Golf Cabriolet (1979 – 2016)

De Golf Cabriolet moest aanvankelijk vechten voor zijn bestaan. De carrosserievariant kreeg een uitermate koele ontvangst, omdat hij de geliefde Kever Cabriolet moest opvolgen. Bovendien was niet iedereen gediend van de geprononceerde rolbeugel, gedicteerd door uit de Verenigde Staten overgewaaide veiligheidsvoorschriften.

Daarnaast konden de achterraampjes van de Golf niet helemaal open, waardoor bestaande Volkswagen-klanten het gevoel kregen opgesloten te zitten. Uiteindelijk kwam het toch nog goed en werden er een kleine 400.000 exemplaren van de Golf Cabriolet gemaakt. Meer dan van de Kever Cabriolet! 

In vier decennia verschenen er even zoveel generaties op de markt. Of eigenlijk waren dat er drie, want de open versies gingen vaak langer mee dan het reguliere model. Slechts ééntje had geen rolbeugel: dat was de laatste versie. In 2011 bestond er veiligheidstechniek die het ding overbodig maakte.

4.    Golf R32 (vanaf 2002)

In hetzelfde jaar waarin een dieselmotor in de Golf debuteerde, bracht Volkswagen nóg een motorvariant met eeuwigheidswaarde op de markt: de allereerste GTI stamt eveneens uit 1976. Het concept sloeg aan en Volkswagen is in de loop der jaren alleen maar méér sportieve Golfs gaan bouwen.

In 2002 verscheen de Golf R32 op de markt. De GTI van destijds werd lauw ontvangen; reden voor de Duitsers om de lat hoger te leggen dan ooit, met vierwielaandrijving, een 3.2-liter V6 en een automaat met dubbele koppeling. Achtentwintig jaar na zijn debuut had de Golf dan eindelijk zijn eerste primeur te pakken, want een dergelijke transmissie was nooit eerder in een productie-auto geleverd.

5.    e-Golf (2014 – 2020)

Het contrast met de laatste bijzondere Golf kan haast niet groter. Want in 2014 debuteerde déze Volkswagen: de eerste volledig elektrische Golf. Tussen 2012 en 2020 experimenteerden de Duitsers met verschillende elektrische aandrijflijnen: ook de plug-in hybride GTE zag rond die tijd het levenslicht. Het was een voorbode voor wat komen ging en dat leek lange tijd de zwanenzang van de Golf te worden…

Achter de schermen was Volkswagen namelijk bezig met de ontwikkeling van hun ID.-modellen, waarmee de fabrikant klaar meende te zijn voor een toekomst volledig op stroom. Met de e-Golf testte het merk vast de benodigde techniek uit.

Hoewel er lange tijd een hardnekkig gerucht ging dat de Golf na de huidige generatie zou komen te vervallen, lijkt het erop dat er nog een paar hoofdstukken in zijn imposante levensverhaal kunnen worden bijgeschreven.

Volkswagen maakt momenteel korte metten met het alsmaar uitdijende aantal typeplaatjes (‘GTE’ en ‘GTX’ worden gewoon weer ‘GTI’) en het ligt in de lijn der verwachting dat de ID.-naamvoering - waarvan de modellen altijd náást bestaande Volkswagens zijn gevoerd - uiteindelijk ook het veld ruimt. Ze zouden ook wel gek zijn daar in Wolfsburg, om zoveel historie bij het oud vuil te zetten!

Ook deel uitmaken van de geschiedenis van de Golf? Bekijk ons occasionaanbod.